ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ В МАРКЕТИНГА: ДО КАКВА СТЕПЕН ИЗКУСТВЕНИЯТ ИНТЕЛЕКТ МОЖЕ ДА НИ ПОМОГНЕ ИЛИ НАВРЕДИ?
21-ви век- ерата на информацията, дигиталната ера, ерата на технологиите– една нова епоха положила началото си още от средата на 20-ти век чрез един не чак толкова плавен преход от Индустриалната революция и Традиционната индустрия.
Информацията и данните се оказват най-ценният ресурс за обществото днес. Маркетингът в момента, но и както винаги има една много важна роля – как да задоволи пазара и потребителите в един бързо променящ се свят.
Информационните технологии навлизат в своя пик на развитие. Усъвършенстването на изкуствения интелект (AI-artificial intelligence) вече достига други висоти, от които някои хора се плашат, а други приемат с отворени обятия.
Важното в случая е да се открият всички плюсове и минуси и разбира се, гледни точки.
Изкуствения интелект по своята характеристика и първоначален замисъл е способността да „анализира обкръжаващата го среда и да предприема действия, които увеличават възможността за постигане на определени цели“.
Маркетингът от другата страна започва своето развитие от 20-ти век, ограничаващо се тогава само до пазарно проучване и пласмента, развивайки се до днешната си концепция, цялостна научна дисциплина, обхващата не само икономическата перспектива, но и много дисциплини като психология, социология и други.
На пръв поглед, изкуствения интелект и маркетинга би трябвало да са си „най-добри приятели“. А дали са наистина? Съществуват безброй теории и гледни точки затова как изкуствения интелект би заменил човека. Но не е ли това замисъла? Да замести някои от човешките усилия, да олекоти работата на човка? Крие се дори в характеристиката на AI- увеличава възможността за постигане на определени цели.
„Засега не трябва да се страхуваме от изкуствения интелект, а по-скоро от хората, които го злоупотребяват.“ – Томас Рамге.
Използването на изкуствения интелект в маркетинга може да повлияе и негативно ако се използва с погрешните мотиви, като например политически стратегии – да се „вменяват“ на хората идеи, възгледи и да се влияе върху техния избор.
Истината е, че изкуствения интелект е навсякъде около нас – когато използваме телефоните си, таблети, когато слушаме музика или дори се опитваме да избегнем трафика в града, използващи GPS. Алгоритмите работят на не на пълен работен ден, а 24/7, за да доставят на потребителите максимално удоволствие, а и не само. Те биват използвани от компаниите за създаване и усъвършенстване на изживяването на крайния потребител така, че да спечелят, генерират приходи и задържат клиентите си с още по-зарибяващо съдаржание.
Нека да се върнем към връзката между маркетинг и изкуствения интелект.
Като част от една цялостна научна дисциплина маркетингът има за цел не само да проучи пазара, но и да направи профил на участниците на пазара и разбира се, да създаде необходимостта у крайния потребител за даден продукт/услуга. Живеем в един свят на дигитализация, в който всеки производител на блага, има нужда от съответните познания, за да може да бъде максимално конкурентно способен и да се диверсифицира на пазара.
Изкуственият интелект може да бъде приложен в много направления на маркетинга – като се започне от изследването на пазара и нуждите му до персонализирано профилиране на всеки един краен потребител. Един от най-добрите начини, по който AI може да бъде полезен на един маркетолог и на една фирма производител е чрез използването му за създаване на реклами и достигане на крайния потребител. И работи! Не случайно много хора започнаха да споделят как дори само да си помислят за даден продукт много скоро започва да се появява навсякъде в интернет пространството, особено в социалните мрежи. Ами да, това е много точен пример затова как един изкуствен интелект е добър приятел на маркетинга.
При използването на AI реклами не е необходимо човешко усилие. Чрез използването на този софтуер може да получите цялостен рекламен продукт- описание, изображения, дори видеоклипове и той да достигне до съответната аудитория, която би била евентуален потенциален клиент. Съответно може да разучи пазара и нишата на компанията до такава степен, до която да направи рекламите видими само за аудиторията, които биха се възползвали от дадения продукт/услуга.
Има мнения дори, че AI усъвършенства рекламата до степен по-добра от тази на най-добрия маркетолог. Факт е, че AI може да преобрази една компания, при правилното използване и „навигиране“ фирмата може да стане по-ефективна и конкурентна и това се счита за една от най-добрите стратегии в момента.
Да притежаваш правилните данни е изключително важен фактор за развитието и позиционирането на компаниите, този който притежава най-добрите данни, независимо дали другите фирми използват подобни алгоритми, най-добрите данни винаги печелят.
Единственото пречка пред някои участници на пазара е цената, която трябва да заплатят за да използват ефективно AI. От друга страна компаниите, които са взели решение да инвестират именно в използването на изкуствения интелект като стратегия за участие на пазара, при правилното прилагане, с по-малко усилия биха достигнали по-високи нива в пазарната йерархия.
До каква степен компаниите биха приели помощта на AI зависи изцяло от тях и разбира се, финансовата възможност и желанието за развитие в тази насока.
Дали светът ще се превърне в „Терминаторът“ предстои да разберем. Във всички случаи AI никога няма да успее да измести едно психично състояние на индивида, а именно емоциите. Технологичната ера показва и въвежда човечеството в един друг свят, нов, необятен и непознат. Дали ще го приемем с отворени обятия или със страх зависи изцяло от нас, предстои да видим какво крие бъдещето.
„Трябва да се освободим от страхопочитанието си към живота, за да постигнем напредък с изкуствен интелект.“
– Дан Денет (1995)
Научете още полезна информация от света на маркетинга:
КАКВО ПРЕДСТОИ В SEO ПРЕЗ 2024 г.? В началото на 2024 г. да се насочим към най-важните 5 SEO тенденции, които ще променят насоката в дигиталния свят. 1. Оптимизацацията все повече ще е управлявана от Изкуствен интелект (AI) През 2024…
КАКВО ПРОГНОЗИРА TIKTOK ЗА СВОЯТА МРЕЖА ПРЕЗ 2024 г. През 2024 г. TikTok ще предизвика революция в мисленето! Кажете „Здравей“ на един изцяло нов свят на любопитство, въображение и смелост. Не става дума само за видеоклипове – става дума за…
КАКВО Е TREADS? Ако все още не сте чували за Threads, това е нова социална мрежа, създадена от Meta, компания, стояща зад Facebook и Instagram. Тя е представена като „първоначална версия“ с планирани допълнителни функции. Основната идея на Threads е…
БРАНД ИДЕНТИЧНОСТ: КЛЮЧЪТ КЪМ УСПЕХА НА ВСЯКА КОМПАНИЯ В съвременния динамичен бизнес свят, идентичността на бранда е повече от просто лого или слоган. Тя представлява сърцевината на всяка компания и е ключов елемент за нейния успех. Бранд идентичността не е…
ЦЕЛЕВА СТРАНИЦА (Landing page): ОСНОВЕН ЕЛЕМЕНТ В ДИГИТАЛНИЯ МАРКЕТИНГ В днешния бързо развиващ се дигитален свят, целевите страници (landing pages) са ключов елемент в стратегията за онлайн маркетинг. Те са изключително важни за привличането и ангажирането на клиенти, както и…